Ce este Certificatul ISO 9001?
ISO 9001 este un standard internațional recunoscut pentru sistemele de management al calității (QMS). Dezvoltat de Organizația Internațională pentru Standardizare (ISO), descrie criteriile pentru QMS și se bazează pe mai multe principii de management al calității, inclusiv pe un accentul puternic asupra clientului, implicarea și motivarea conducerii superioare, abordarea proceselor și îmbunătățirea continuă. În esență, acesta oferă un cadru pentru companiile care îndeplinesc constant cerințele clienților și cele juridice, cu scopul de a îmbunătăți satisfacția clienților.Standardele ISO 9001
Pe o piață competitivă, serviciile de încredere și satisfacția clienților sunt criterii importante de selecție atunci când vine vorba despre alegerea produsului/ serviciului potrivit. Ca atare, certificarea ISO 9001 dovedește faptul că o organizație își gestionează procesele/ activitățile pentru a satisface nevoile clienților. ISO 9001 se bazează pe șapte principii de management al calității (quality management system): Orientarea către client: Înțelegerea și îndeplinirea nevoilor clienților cu sensul de a depăși așteptările acestora. Leadership: Stabilirea scopului și a direcției în cadrul organizației. Implicarea oamenilor: Angajații sunt competenți, împuterniciți și implicați în furnizarea valorilor companiei. Abordarea proceselor: Gestionarea activităților ca procese care funcționează ca un sistem integrat și complet. Îmbunătățirea constantă: Se concentrează pe îmbunătățirea continuă a întregii organizații. Decizii bazate pe dovezi: Luarea deciziilor pe baza analizei și evaluării datelor. Gestionarea relațiilor: Gestionarea relațiilor cu părțile interesate, cum ar fi furnizorii, pentru a optimiza performanța.Cum am obținut Certificatul ISO 9001?
Obținerea certificării ISO 9001 implică mai mulți pași:- Pregătire și planificare: Organizațiile încep prin a înțelege cerințele standardului și a planifica modul în care le vor îndeplini.
- Documente: Crearea unui document, unde sunt descrise sistemul de management al calității, proceduri și instrucțiuni de lucru.
- Implementare: Implementarea QMS în întreaga organizație, pentru ca toate procesele să îndeplinească cerințele standardului.
- Audit intern: Efectuarea de audituri interne pentru a verifica eficacitatea QMS și a identifica ramurile care trebuie îmbunătățite.
- Revizuirea managementului: Conducerea revizuiește sistemul de management al calității pentru a se asigura că este adecvat, eficient și aliniat cu direcția strategică a organizației.
- Audit de certificare: Un organism de certificare extern efectuează un audit amănunțit pentru a verifica dacă QMS-ul organizației îndeplinește toate cerințele ISO 9001.
- Îmbunătățire continuă: Chiar și după obținerea certificatului, organizațiile trebuie să își îmbunătățească în continuare procedurile pentru a menține conformitatea și a dezvolta un grad mai mare de eficiență.